2008-08-07

Coleslaw


Årets sommarfavorit, står på bordet de flesta varma dagar. Svalkande och fräsch särskilt när den lagats med ung och färsk vitkål och morötter.
Jag blandar samman en halvliter finstrimlad vitkål, en riven morot, en gul lök skuren i tunna skivor, ett rivet äpple och en skivad selleristjälk. I en annan skål rör jag ihop 0,5 dl majonäs (fettfri eller fettsnål), 0,5 del gräddfil, 1 matsked vitvinsvinäger, en tesked strösocker samt salt och vitpeppar. Blandar sedan samman allt och ställer i kylen minst en timme. Jag brukar göra dubbel sats, som räcker i 3-4 dagar.

2 kommentarer:

Daniel sa...

Ja, coleslaw är verkligen en sommarfavorit. Kan inte mer än hålla med. Jag använder dock varken äpple eller selleri i min variant...kanske borde testa.

KarinW sa...

Blir kanske lite sallad av mitt stora kålhuvud!Nytt för mig med selleri också men det går säkert lika bra.....