2008-11-29

Rimmad oxbringa med rotfruktspotpurri och äppelsås


Husmanskostskokboken från Ica lockar fram nostalgimatlagning. Det finns många gamla goda rätter som tar sin tid att laga och som förmodligen en generation eller två har tröttnat på. En del av de gamla favoriterna går nästan bara att få på lite exklusivare restauranger.

Ibland har jag fått en sådan längtan efter rimmad oxbringa, men jag har inte haft lust att äta det vanliga rotmoset till. Kokboken föreslog en blandning av rotsaker, där jag tog ännu mer sorter. Basen var potatis som fick koka tillsammans med jordärtskocka, persiljerot och rotselleri (de två senare behöver koka en kvart längre). Jag pressade rotsakerna i min grova franska press, sate till en klick smör och såpass mycket av spadet att konsistensen blev som jag ville.

Såsen baserades på 4 dl av spadet från oxbringan som jag kokade ner till hälften, satte i 2,5 dl creme fraiche, en hav matsked dijonsenap och ett rivet grönt äpple. Körde det med mixerstav och redde upp det lite grann.

Det var gott om tid att pyssla med rotfrukter och sås medan oxbringan småkokade med lök, morötter, lagerblad, 10 vitpepparkorn. Det var en rejäl bit på 1,5 kg som fick koka i 2 1/2 timme.

Det var sensationellt gott. Rotfruktspotpurrit var klart godare än vanligt rotmos. Senapen i såsen gav ett spännande sting som förde tanken till pepparrot och som passade väl till äpplets och creme fraichens syrlighet.

Inga kommentarer: