2007-09-09

Paj med potatis och lök - Homity pie


Ett gammalt matminne från en av de tidiga vegetariska restaurangerna i London på 70-talet, Cranks. En period när jag var där ofta i jobbet och fick jag en chans så åt jag där. Godare vegetarisk mat har jag inte ätit. Restaurangen finns inte kvar, men jag har tre väl tummade kokböcker i hyllan.

Jag använder en standardpajdeg:
3 dl vetemjöl, gärna fullkorn eller dinkel
125 g smör
2-3 msk kallt vatten.
Jag använder alltid matberedaren med knivtillsats. Först vetemjöl och smör tills det blir en fingrynig massa. Sedan droppar jag i vätskan tills det rätt plötsligt blir en lagom deg. Jag gör en boll som jag plattar till. Slår in i plastfilm och lägger i kylen en timme eller två. Kavlar sedan försiktigt ut den. Den går lite trögt i början innan degen mjuknar.

Medan degen står i kylen så ordnar jag med innanmätet:
350 g potatis
450 g gul lök
100 g riven ost
2-3 vitlöksklyftor
25 g smör
1 msk mjölk
olivolja
Koka potatisen tills den blir mjuk, häll av vattnet och låt svalna. Hacka löken och sautera i olivolja tills den blir mjuk. På slutet lägger jag i den pressade vitlöken. Låt svalna. Blanda sedan samman potatis, lök, vitlök, hälften av osten, mjölk och det mjukgjorda smöret.
Klä pajfomen med degen. Fyll med blandningen och strö resten av osten på. In i ugn 225° i 20-25 minuter tills den får en vacker färg.

Inga kommentarer: