2007-11-16

Pekinginspirerad kyckling


Bläddrade oinspirerad i mattidningar, böcker och på nätet, funderande på vad jag skulle göra med dagens kyckling. Mina senaste brittiska tidningar var bara fulla av julförberedelser. Men så "snubblade" jag på recept på pekinganka och lät mig inspireras av det.
Började med att snitta skinnet på kycklingen för att sedan gnugga in kinesisk "fem kryddor"-blandning. Sprayade på lite olja och in i ugnen. När det var en dryg halvtimme kvar penslade jag på en blandning av honung, kinesisk soja och sherry. Det blev riktigt gott och min burk med kryddblandningen kommer att tas ur skåpet oftare.

2 kommentarer:

annamaria sa...

Vad gott det låter! Vad innehåller dina fem kryddor för kryddor?

Paul Holmstrom sa...

Det är en traditionell kinesisk kryddblandning som innehåller mald kanel, kryddnejlika, anis, stjärnanis och szechuanpeppar. En aromatisk blandning med olika delsmaker och lite sting.