2008-08-01

Grillad sill



Ibland drömmer jag mig tillbaka till mina besök i Portugal - fado, vinho verde, portvin och sardinas asadas. Det här var ett lyckat försök att återuppleva de grillade sardinerna. Eftersom vi alla ogillar att peta med ben så köpte vi filéad sill, som jag penslade på insidan med olivolja blandat med citronsaft, salt, peppar, vitlök och örtkryddor. La dem sedan på en bädd av grovt salt, strödde mer salt över och lät stå en timme i kylskåpet. Grillade på hög värme i knappt fem minuter på vardera sidan. Saltet kändes välkommet i sommarhettan och lär göra att fisken inte fastnar på gallret.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipset. Det blev grymt gott, även utan örtkryddorna, med skirat dillsmör och kokt potatis!
.fredrik

Paul Holmstrom sa...

Jag gjorde det på "riktigt" häromdagen, nere i Spanien med lokalt fångade sardiner. Hoppade över olja och kryddor. Inbillar mig att fisk fångad i varmare vatten är lite tranigare i smaken. Himla gott blev det i alla fall.