2006-11-26

-18,5 kg hittills i år


Det är inte lätt att vara matälskare och hålla vikten. När jag fick mitt första resandejobb gick jag upp 10 kg på sex månader, fulladdad av danska wienerbröd och smörrebröd.

På senare år har tröttheten av tinnitus och hörselnedsättning bidragit till att dra upp vikten. Men nu är det andra "bullar". Kilona har rasat och jag är snart nere i min gamla vikt. Vi har provat så många "dieter" som lyckas kortsiktigt men där vi alltid vägt mer efter ytterligare ett par månader än vad vi gjorde först.

Maten kring medelhavet hör till våra favoriter och har fått bli stommen i mathållningen. Mycket grönt. En tredjedel av middagstallriken är sallad, en tredjedel är lagade grönsaker och resten är kött, fågel eller fisk. Potatis, ris och pasta i små mängder enstaka gånger. Vår kompis Ann har i perioder varit med i Viktväktarna och lärt oss sunda principer som vi tagit till oss utan att för den sakens skull behöva räkna points.

Inga kommentarer: