2006-11-28

Soppa med blomkål, äpple och curry

Så här lagar jag min grundsoppa:
Grovhackar en lök, fräser mjuk i lite olivolja. I med 1-2 hackade vitlöksklyftor och en grovt skuren potatis. Tillsätter en dryg liter vatten och kokar upp. Saltar och kryddar ofta timjan, oregano elelr provencalsk blandning . Jag brukar låta det stå och puttra i 30-40 minuter för att få den där fylliga löksmaken. Därefter tillsätter jag dagens urval av hackade grönsaker, som t ex blomkål, broccoli eller tomater. Låter det koka mjukt 10-15 minuter. Kör med mixerstaven och tillsätter 2,5 del mager creme fraiche.

Idag la jag i en knapp tesked archanacurry när jag fräste löken och så småningom blomkål och ett delat skalat äpple. Frisk god smak av äpplet som ger en fin brytning mot curryn.

Archanacurry köper jag hos en av de många indiska kryddaffärerna i Göteborg. Den används mest till fisk och skaldjur.

Inga kommentarer: