2007-06-15

Minus 25 kilo!

På 18 månader jar jag gått ner ca 25 kg och är nu på min idealvikt, där jag senast var för 25 år sedan. Mina besvär med tinnitus, kronisk spänningshuvudvärk och ständig trötthet har varit starkt bidragande till att jag under knappt 10 år gick upp rejält i vikt. Till slut insåg jag att all extra vikt gjorde mig ännu tröttare och att det var hög tid att göra något åt saken.

Under åren har jag gjort flera försök att banta som gett snabba resultat men inte lett till varaktig nedgång. jag insåg att här gällde det inte att hålla någon speciell diet, räkna kalorier, points, GI-tal eller något annat. Inget annat än en total kostomläggning och satsning på motion skulle duga. Eftersom jag alltid gillat maten kring medelhavet så läste jag på om den ursprungliga medelhavskosten. Som tur var hade vi förra året fått en lokal grönsaksaffär med hög kvalitet. Så det har varit mycket grönsaker och frukt. Fisk minst två gånger i veckan. Mindre mängd rött kött. Pasta, potatis, ris och vitt bröd i stort sett bannlyst. När jag lagar "the perfect roast potato", så avnjuter jag långsamt en halv potatis. Till en del rätter där man bara "måste" ha ris så äter jag 2-3 matskedar rispilaff gjort på råris. Den som följt den här bloggen inser att vi både ätit smaskens mat och gått ner i vikt.

Tidningar, böcker och tv-program dryper av onyttiga och onödiga fetter. Brittiska kockar tycks emellanåt vara oförmögna att laga mat utan double cream. När jag vill ha en krämig mjölkprodukssmak så använder jag enprocentig creme fraiche. Det går att laga god och festlig mat utan att vågen smäller av påföljande morgon. Att gå ner i vikt och hålla den är ett projekt för resten av livet. Det behöver också vara ok att jul, midsommar och kalasande kan vara festtillfällen utan att känna dåligt samvete. Viktnedgången var ett långtidsprojekt där enstaka korta blippar i viktkurvan var OK. Det har tagit mig rätt lång tid att gå upp i vikt och min inställning har varit den att det är OK att det tar sin tid att gå ner igen. Jag är väldigt nöjd med att det bara tagit knappt ett och ett halvt år att bli av med alla dessa kilon.

De första 10-14 dagarna var de jobbigaste på grund av abstinensproblem efter att ha eliminerat alla snabba kolhydrater. Ibland kände jag mig riktigt snurrig. Då hade jag stor hjälp av ett avslappningsband med suggestioner och målbilder kring viktnedgången. Jag har läst att forskare hävdar att det nästan är omöjligt att varaktigt gå ner mer än 5-10% av kroppsvikten. Nu har jag gått ner nästan 25% och mitt mål är förstås att det skall bli varaktigt.

Men jag har inte bara ändrat kosthållningen utan också "renoverat" kroppen med motion och styrketräning. Den ökade förbränningen har säkert bidragit till en snabbare viktnedgång och omfördelning från fett till muskler. De första sex månaderna satsade jag bara på motion och gick ner 3 kg. Jag uppskattar därför att av mina 25 kg så beror 9 kg på motion och resten på maten.

I några andra inlägg beskriver jag "typmåltider" och tips.

Fruktfatet står alltid välfyllt och jag tar ofta en frukt sen eftermiddag så att jag inte skall vara alltför hungrig medan jag lagar maten med de frestelser som det kan innebära.

Nu när jag nått målet så skall jag först se till att vikten är stabil och sedan öka matintaget lite lätt. Allteftersom konditionen förbättras så springer jag längre och förbränner mer. Sedan vårvärmen kom har jag intensifierat joggandet och simmar också minst en gång i veckan. Vikten verkar ligga rätt stabilt samtidigt som midjemåttet fortsatt att minska något.

Inga kommentarer: