2007-06-17

Purjolökssoppa


Hela familjen är förtjust i soppor, som vi smaskar i oss minst en gång i veckan. Till soppan äter vi grovt bröd och en sallad efteråt, pannkakor för de som inte behöver sträva mot smalhet.
Purjolökssoppan lagad enligt standardmodellen. Grovhackar gul lök som jag fräser i lite olivolja. I med 1-2 hackade vitlökar och en hackad potatis. Fyller på med ungefär en liter vatten. Kryddar med salt, peppar och örtkryddor. Jag sätter på soppan först, innan jag börjar förbereda sallad och pannkaka, det innebär att den får koka i nästan en timme och får en simmig smak av löken.
När det återstår 15-20 minuter så häller jag i 2,5 dl kokbara enprocentiga creme fraiche och den grovt skurna och rengjorda purjolöken. Den här tog jag mycket av de gröna delarna men valde bort det som såg träigt ut. När purjolöken var mjuk så körde jag allt i mixern.
De mera gröna delarna gav soppan en fylligare och mognare smak än när jag gör soppan på de vita delarna.

Inga kommentarer: