2007-06-19

Vikten av fysisk träning

När jag var ute och joggade idag och tyckte att det var rätt flåsigt så snurrade tanken tillbaks till våren förra året. Jag lekte med tanken att springa slingan med 25 kg ryggsäck, inte undra på att det dröjde ett tag innan jag orkade springa hela varvet på 2,5 km.

När jag bestämde mitt träningsprogram för ett och ett halvt år sedan så tänkte jag så här. Högsta prioritet var att bygga upp muskler för att få en god hållning och stabilitet. Alltså köpte jag ett årskort på gymmet och strävade efter att gå dit tre gånger i veckan. Med pauser för resor och förkylningar så blev det i genomsnitt två gånger i veckan.

Min ambition var också att bygga kondition, men det gick ju inte att dra på för fullt från början. Jag hade en tanke om att börja smått och öka allteftersom konditionen gradvis förbättrades och vikten gick ner så att det var mindre att släpa på. Jag lät uppvärmningen på gymmet bli längre och intensivare. Vår och sommar förra året ömsom gick och sprang jag på slingan.

När gymkortet tog slut i vår konstaterade jag att de stabiliserande musklerna nu var tillräckligt starka för att jag skulle ha en god hållning och bestämde mig för att prioritera motion. Den tidiga våren passade mig utmärkt och jag kom igång rätt bra på motionsslingan. Det var tungt med alla backarna och i början var det några snabba gångare som gick förbi mig. Det tog strax över 20 minuter att springa 2,5 km. En månad senare tog det 16 minuter. Jag springer 2-3 gånger i veckan och sedan några veckor simmar jag dessutom 1000 m 1-2 gånger i veckan.

Jag har bestämt mig för att med tanke på den trötthet jag får av tinnitus och ständig spänningshuvudvärk så behöver jag vara vältränad för att orka med. Jag tänker mig ett år med fokus på kondition. Hur jag gör när höstmörket och kylan kommer vet jag inte ännu. Jag gör det som känns bra då, kanske en blandning av gym och simning?

Inga kommentarer: