2007-04-12

Pannkaka med grönsaker


Inspirerat av Mark Bittman i New York Times. Häromveckan visade han flera recept på matiga pannkakor. Det här blev en kombination av honom och vad som fanns i grönsaksförrådet.

Började med att finstrimla grönsaker - en purjolök, en gul lök, en paprika och en vitlöksklyfta. Rörde om i en stor skål, blandade ner 2 ägg, därefter en dl mjöl och mjölk tills jag tyckte att konsistensen var lagon "pannkakig". Kryddade med salt, peppar och örtkryddor. Under tiden hade jag hällt upp olivolja i en stekpanna som fick bli varm, inte het. Hällde i smeten och jämnade ut. Efter 7-8 minuter kollade jag att den var lagom brynt på undersidan och tillräckligt fast att vändas. Fuskade genom att låta den glida ner på en tallrik, som jag sedan använde för att vända den på andra sidan i stekpannan. Den var lite väl lös för att riskera att vända med stekspade. Stekte i ytterligare 7-8 minuter, skar upp i bitar och serverade med grönsallad och kryddig korv.

Det var verkligen gott och populärt. Jag kommer att återbesöka Bittmans recept för att laga en lite kryddigare koreansk variant.

2 kommentarer:

Kristina Eriksson sa...

Både låter och ser gott ut!

Unknown sa...

Är gott och matigt, rekommenderas varmt! Se min matlagning dokumenterad på http://www.tidemar.se/weblog.php och http://www.tidemar.se/Pannkaka/