2007-02-13

Fish n' chips


Fish n' chips gjord på kolja är vansinnigt gott. Frityrsmeten sluter inne alla goda smaker. Smeten blandar jag ihop av 200g vetemjöl, 2 tsk bakpulver, 1 tsk salt och såpass mycket vatten att det blir en trögrinnande sås. Smeten får stå en halvtimme innan den används, därefter lägger jag i fisken i lagom stora bitar och låter dem ligga 5-10 minuter.

Under tiden börjar jag fixa pommes frittes, som jag skär lite tunnare än vanligt, 6*6 mm, vilket gör att de blir krispigare. Chipsen lagar jag i en fritös på 190°, två gånger. Första vändan tills det går att sticka in i en provnål, efter att de fått rinna av på papper medan jag lagar mer, så lägger jag i dem en andra gång så att de blir gyllenbruna och lite frasiga.

Fisken lagar jag i stekpanna med en cm olja i botten, värmt till 190°. Steker tills den blir gyllenbrun, vänder och steker andra sidan. Allt skall serveras nylagat för fräsch smak, krispiga chips och frasig fisk. Vi äter på brittiskt manér med lite malt vinegar till fisken, ger god smak och bryter av den annars lätt feta smaken.

Ibland undrar jag om det inte smakade bättre inslaget i tidningspapper så som det åts i min ungdom. Min morfars bror hade en hyllad fish n' chip shop i Bradford. En av hans specialitéer var fish patties, en slags fiskhamburgare med två skivor av stor potatis med fisk emellan. Doppat i smet och friterat. Underbart gott, men inget jag har lyckats med ännu.

Inga kommentarer: