2007-02-22

Grillad kyckling med jordnötssataysås


När jag grillar kyckling brukar jag använda kycklinginnerfilé, lagom stora och blir snabbt klara. Jag hittade hur många satayrecept som helst på nätet, men gjorde så här:
2 schalottenlök
1 chilifrukt
0,5 dl sojasås
0,5 del olivolja
2 msk sesamfrön
1,25 dl jordnötssmör
vatten
Körde ihop alla ingridienser med en mixerstav och tillsatte vatten tills jag var nöjd med konsistensen. Värmde försiktigt upp såsen och skedade den sedan över kycklingen. Det jordnötssmör vi hade hemma var "crunchy", vilket tillsammans med sesamfröna gav en god konsistens. Styrkan på chili kan variera mycket, meningen är bara att det skall finnas ett sting i bakgrunden. Det kan vara en god idé att börja med en mindre mängd och smaka av när såsen är varm.

2 kommentarer:

Kristina Eriksson sa...

Letar runt efter den perfekta jordnötssåsen, så nu undrar jag om din blev god? /Kristina

Paul Holmstrom sa...

Kommer vi någonsin att nå målet med den perfekta jordnötssåsen? Den godaste jag ätit var på Lai-Wa, i Göteborg, som tillbehör till en knaprig kyckling. Den hade perfekt konsistens, balanserad jordnötssmak och ett litet sting av chili.
Den här såsen var god, men inte perfekt. Jag tänker ha den som bas för nästa försök. Jag gillar den lite crunchiga konsistensen. Oljan hade en tendens att separera sig lite, vilket jag får fundera på. Kanske skall ingridienserna blandas ihop lite försiktigare, som en majonäs. Jag tänker också experimentera med olika varianter av chilifrukter, för att få mer av spets och mindre "bred" chilismak, dvs lite mindre chili, men starkare.