2007-02-25

Fisksoppa med creme fraiche och saffran


Jag har en basmetod för fisksoppa och detta är en av de två huvudvarianterna. Vi börjar med att handla en blandning av fisk och skaldjur, i det här fallet lax, långa, kolja, musslor och räkor. Jag börjar med att finhacka en lök och steka den mjuk i lite olivolja. Under tiden finhackar jag två vitlöksklyftor och strimlar en morot på tvären i grönsaksskäraren så att det blir korta strimlor. La i detta i grytan med ett paket saffran och lät det småputtra i oljan några minuter. I med ungefär en liter vatten, salt, vitpeppar och hummerfond och lät detta koka i ungefär en timme. Löken och morötterna skall bli mjuka simmiga och ha avgett sin smak till vattnet. Medan det kokade rensade jag musslorna och skar upp fisken. Fiskbitarna lägger jag upp på ett fat i den ordning de skall i soppan, från fasta till mjuka sorter. Kokar upp saltat satten, i med musslorna och låter dem koka 3-4 minuter varefter de får rinna av i durkslag. Därmed är alla ingridienser på plats. Blandar i 5 dl creme fraiche, smakar av så att salt och pepparv är balanserade. Sedan i med den fastaste fisken, låter det koka upp, en minut senare i med nästa fasthetsgrad etc. På 3-4 minuter har jag lagt i all fisk. Efter ytterligare någon minut är alla bitar färdigkokta och jag lägger i räkorna och vänder försiktigt runt. Musslorna lägger jag i boten av serveringsskålen och häller försiktigt soppan över och tar ett tag med sleven för att vända upp en del av musslorna mot ytan.
En smakrik soppa med en viss syrlig rondör av creme fraiche, men inte så överväldigande fet i smaken som om jag använt grädde.

Inga kommentarer: