2007-01-03

Gratinerad fransk löksoppa


Den perfekta soppan i dagens regn och rugg - varm, matig och mustig. Den borde sitta i ryggmärgen efter alla år, men jag slår alltid upp den i Butler ändå och gör mig egen variation. För 4 hungriga personer:
0,75 kg lök
3 vitlöksklyftor
1 msk mjöl
1,25 l vatten
0,5 dl torr sherry
1 msk oregano, timjan eller provencalsk kryddbladning
olivolja
riven ost
brödskivor
Jag delar lökarna i två och skivar tunnt, steker i olivolja tills de mjuknar. Lägger i vitlöken en stund och sedan mjölet. Rör runt och tillsätter vattnet och sherryn. Butler har egentligen vitt vin i, men jag har alltid en flaska billigaste sherryn stående för matlagningsbruk. I med kryddorna, Butler anväder oregano och jag varierar mig. Lår allt puttra i 45 minuter. Enligt Vår Kokbok skall det räcka med 15, själv tycker jag att den är oätlig då, soppan behöver kokas länge för att bli riktigt simmig. Häll upp i ugnståliga tallrikar. På med brödskiva och riven ost, gratinera ungefär 15 minuter.

Inga kommentarer: