2006-12-21

Brantevikssill


Det här måste vara familjens favoritsill, den tar alltid slut först. Varje gång jag lagar den så sänder jag en tacksamhetens tanke till kollegan K-dude, som försett mig med "Sill på Skånska", från Skånska Sillakademin. Han avskräckte mig först genom att prata om hur besvärligt det var att rycka sill. Då bestämde jag mig för att hoppa över första steget i recepten och använda Abbas Inläggningssill som grundråvara.

Sillen från en burk (210 g sill) får rinna av. Under tiden blandar jag övriga ingridienser:
1 dl socker
8 krossade vitpepparkorn
8 krossade kryddpepparkorn
1/2 hackad medelstor gul lök
1/2 hackad medelstor röd lök
1/2 matsked citronpeppar
1/2 smulat lagerblad
Lite hackad dill
Varva blandningen med sillen i en glasburk. Det är ingen vätska, men det blir det när sillen fått dra några dagar i kylskåpet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Här är en variant med vatten o ättika.

Brantevikssill

1 kg sillfilé läggs i en lag av:
6 dl vatten
1 dl ättika (24 %)
2 msk salt

Inläggning:
3 dl socker
40 krossade vitpepparkorn
40 krossade kryddpepparkorn
2 stora gula lökar, som hackas
2 stora rödlökar, som hackas
1-2 msk citronpeppar
2 smulade lagerblad
1 stor knippa hackad dill

Gör så här:
Låt sillfiléerna ligga i den första lagen över natten. Tag upp den sedan och låt rinna av. Blanda alla ingredienser till inläggningen och varva därefter den avrunna sillen med blandningen i en hög glasburk.
Låt inläggningen dra ett par dagar i kylskåp.